Z tego artykułu dowiesz się:
- jakimi obszarami zajmują się dziś w szczególności polscy managerowie,
- jakie wyzwania stawiają przed nimi nowe czasy,
- jakie kompetencje powinni dziś posiadać,
- z jakimi problemami się mierzą i jak firma może ich wesprzeć.
Z raportu firmy House of Skills, która w latach 2021/2022 przebadała polskich managerów, wynika, że obecnie najwięcej czasu i energii zajmuje im budowanie atmosfery zaufania wśród zespołu 33%, wysoko oceniana była także konieczność motywowania pracowników 27% [1]. Nic dziwnego – obie te kwestie zostały narażone na szwank w niespokojnych czasach pandemii. Opieka nad tymi obszarami spadła właśnie na managerów. Przyjrzyjmy się więc wyzwaniom, jakie ostatnie lata postawiły przed nimi i nowym umiejętnościom, które muszą dziś nabywać.
Najtrudniejsze zadania współczesnych managerów
1. Przemyślenie komunikacji na nowo
Na rynek pracy wchodzi pokolenie Z, domagające się prostych i konkretnych komunikatów. Co więcej, zderza się ono z pozostałymi generacjami w całkowicie nowym środowisku pracy hybrydowej (o sposobach na integrację zespołów w aktualnych realiach przeczytasz więcej TUTAJ). Takie realia sprawiają, że przemyślenie komunikacji na nowo jest właściwie koniecznością dla managerów. Na szczęście, oni sami zauważają, jak ważna jest transparentność przekazu. Podkreślają, że w czasach kryzysu i nieprzewidywalności, filarem managerskiego autorytetu powinna stać się uczciwość i klarowność [1].
2. Nowy sposób motywacji
Badania dowiodły, że managerowie raczej nie włączają dziś motywacji w długoterminowe plany [1]. Bardzo często postrzegają tę kwestię przez pryzmat materialny, podczas gdy ich zespoły domagają się już innych rozwiązań. Chociażby pokolenie najmłodszych pracowników wysoko ceni sobie dostęp do nowej wiedzy, rzetelny feedback czy rozwiązania budujące ich dobrostan psychiczny (więcej na temat pokolenia Z przeczytasz TUTAJ).
Także ogół pracowników domaga się dziś motywowania poprzez zwiększenie wsparcia aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia oraz udzielanie pomocy w zakresie wsparcia psychicznego (48%) [2].
Może się zatem okazać, że benefity, pozwalające zadbać o wellbeing będą – w szerszej perspektywie – silniejszym narzędziem motywacyjnym niż wyłącznie bonusy czy premie. Na szczęście powoli dostrzegają to sami managerowie i chociażby proponowanie udziału w szkoleniach (39% wskazań) stawiają bardzo wysoko na liście działań służących dbaniu o zespół [1].
3. Nauka o inkluzywności
Inkluzywność to trend, którego nie sposób przegapić, śledząc najnowsze doniesienia dotyczące działań globalnych firm. Badania dowodzą jednak, że obecnie spora część managerów nie widzi siły tkwiącej w różnorodności (diversity) i budowaniu włączającej kultury pracy (inclusion) [1]. Takie podejście może niestety odbić się negatywnie nie tylko na zespołach, ale i całym wizerunku firmy, zwłaszcza wśród talentów z młodszego pokolenia.
4. Focus na psychikę
Kwestia ta została podniesiona już nawet przez WHO [3]. Na szczęście tego trendu polscy managerowie zdecydowanie nie przeoczyli i dobrostan psychiczny pracowników zdecydowanie leży w kręgu ich zainteresowań. Problem jednak w tym, że zapytani, czy i jakie działania podejmują, by zadbać o kondycję psychiczną pracowników, najczęściej wskazywali odpowiedź „Nie wiem” (41%) [1]. Oznacza to, że potrzebują w tym zakresie wsparcia szkoleniowego, dostarczanego przez organizacje.
5. Zespoły rozproszone
Przed współczesnymi szefami stają także wyzwania związane z pracą zdalną. Samo integrowanie zespołów w nowych warunkach jest wyjątkowo skomplikowaną kwestią. Managerowie podnoszą także problem onboardingu i wdrożenia pracownika (27% wskazań w grupie menedżerów zdalnych kontra 13% ogółu). Częściej niż „stacjonarni” mają także problem z angażowaniem zespołów i nakłanianiem ich do realizacji celów (35% kontra 23% wśród pracowników stacjonarnych). [1]
Jak firma może pomóc managerom?
Jak widać, przed managerami piętrzą się różne trudności, konieczność zwinnego dopasowywania stylu zarządzania do zmiennych warunków i nieustannego nabywania kompetencji. To ogromne obciążenie dla osób, które już wcześniej uznawane były za grupę szczególnie narażoną na stres.
Co zatem firma może zrobić dla managerów?
- Zadbać o ich psychikę
Według badania House of Skills, zaledwie 10% managerów określa swoją kondycję psychiczną jako złą, natomiast 14% deklaruje całkowity brak problemów w tym obszarze. Twórcy raportu podkreślają jednak, że jeśli wziąć pod uwagę dostęp do źródeł dotyczących ogółu populacji, dane te wydają się przesadnie optymistycznie. Odzwierciedlają to, chociażby badania w grupie początkujących managerów, z których zaledwie 3% deklaruje dobrą kondycję psychiczną [1].
Niepokój twórców raportu potwierdzają, chociażby amerykańskie badania firmy Slack, znanej z oprogramowania wspierającego firmy m.in. w pracy zdalnej. Zgodnie z nimi, aż 43% badanych menedżerów średniego szczebla stwierdziło, że doświadcza wypalenia w wyniku chronicznego stresu w miejscu pracy. To więcej niż w pozostałych grupach pracowników [4].
Rozwiązanie: Warto więc otoczyć kadrę kierowniczą szczególną opieką w tym zakresie. W jaki sposób? Chociażby poprzez dostęp do ekspertów (psychologów), ale także kursy i aplikacje, których szeroką ofertą dysponuje benefit MultiLife.
- Pamiętać o relaksie
Managerowie to grupa zawodowa, która zdecydowanie za mało czasu przeznacza na odpoczynek i relaks [5]. Są oni zawodowo wręcz narażeni na tzw. Przeciążenie (overload). To stan, który charakteryzuje się m.in. wykorzystywaniem nadmiaru czasu na pracę i świadome ograniczanie wypoczynku [6].
Rozwiązanie: Za pośrednictwem MultiLife zyskujemy dostęp m.in. do kursów mindfullness, jogi czy oddychania. A także aplikacji wspierających stały progres w tym zakresie.
W USA i Europie coraz więcej firm proponuje swoim pracownikom udział w zajęciach z mindfulness w ramach programu przeciwdziałania stresowi w miejscu pracy. Wszystko dlatego, że praktyka mindfulness okazała się niezwykle skuteczną metodą zwalczania stresu.
Dlaczego to takie ważne? Okazuje się, że osoby trenujące „uważność” lepiej radzą sobie w pracy zespołowej, rozwiązują konflikty, łatwiej się koncentrują i komunikują, a także efektywnie podejmują korzystne decyzje [5]. Wszystkie te kwestie pokrywają się z, wspomnianymi już wcześniej, wyzwaniami współczesnego zarządzania.
- Zatroszczyć się o zdrowie
Nieustająca ekspozycja na stres to prawdziwe przekleństwo kadry zarządzającej. Tym bardziej, że w ślad za napięciem idą liczne odpowiedzi organizmu. Mogą pojawiać się, chociażby bóle mięśniowo-szkieletowe, bóle karku, kręgosłupa czy problemy z zaciśniętymi szczękami. Eksperci podkreślają, że to pierwsze i jedynie te mniej poważne znaki ostrzegawcze [5].
Ponadto, w przypadku managerów często ma miejsce pojawianie się także tzw. nerwicy weekendowej. To stan charakteryzujący się dolegliwościami lękowymi i innymi, dopadającymi właśnie w czasie wolnym [5].
Powoduje to prawdziwe błędne koło – bo o ile lekarstwem na stres jest relaks, to osoba taka zwyczajnie nie jest w stanie go osiągnąć. Docelowo mogą pojawić się także inne choroby wywołane przez zestresowanie, na czele z problemami sercowo-naczyniowymi.
Rozwiązanie: Oczywiście lepiej zapobiegać niż leczyć, ale watro też oddać w ręce managerów narzędzia służące temu ostatniemu. Pomyśleli o tym twórcy nowoczesnych benefitów. Wśród usług, dostępnych w ramach MultiLife, znajdziemy m.in. Diagnostykę – z przydatnymi pakietami badań laboratoryjnych - czy Telemedi – z opcją szybkich konsultacji lekarskich online.
Na koniec rada, być może banalna, ale często o niej zapominamy – warto traktować managerów… jak ludzi. Jeśli przerzucamy na nich dbanie o dobrostan pracowników, warto zadawać sobie nieustanne pytanie – kto zadba o dobrostan tego niezwykle ważnego filaru firmy. Stres wśród zatrudnionych jest coraz większym problemem. Nie zapominajmy, że jego ilość często rośnie z każdym kolejnym szczeblem firmowej drabiny.
…………….
Bibliografia:
- https://www.houseofskills.pl/wp-content/uploads/2022/05/Polski-menedzer.-Praktyki-wyzwania-rozwoj.-Raport-House-of-Skills.pdf.
- Raport Benefit Systems „Zmęczeni, obojętni, niezaangażowani. Postpandemiczne potrzeby pracowników”, 2022.
- https://wartowiedziec.pl/polityka-zdrowotna/66109-who-o-rozwiazywaniu-problemow-ze-zdrowiem-psychicznym-w-pracy.
- https://futureforum.com/research/pulse-report-fall-2022-executives-feel-strain-leading-in-new-normal/ - cytat za: https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/twoj-menedzer-jest-jeszcze-bardziej-wypalony-niz-ty/rvgysrg.
- http://mindful.com.pl/artykuly/stres-managera/.
- https://hrstandard.pl/2019/04/17/dlaczego-menadzerowie-ledwo-zyja/.