<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NQRKNFQH&gtm_auth=6ykA1exRiHyCmKeVKe0Q2g&gtm_preview=env-1&gtm_cookies_win=x" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>

Szef 2.0 – co powinien wiedzieć współczesny przełożony

Współcześni managerowie muszą dziś stawić czoła bardzo dynamicznie zmieniającym się warunkom. Dawne metody nie mają już racji bytu, a na samych kierownikach spoczywa ogromna presja. O czym powinni w związku z tym pamiętać i na jaką pomoc organizacji powinni móc liczyć?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakimi obszarami zajmują się dziś w szczególności polscy managerowie,
  • jakie wyzwania stawiają przed nimi nowe czasy,
  • jakie kompetencje powinni dziś posiadać,
  • z jakimi problemami się mierzą i jak firma może ich wesprzeć.

Z raportu firmy House of Skills, która w latach 2021/2022 przebadała polskich managerów, wynika, że obecnie najwięcej czasu i energii zajmuje im budowanie atmosfery zaufania wśród zespołu 33%, wysoko oceniana była także konieczność motywowania pracowników 27% [1]. Nic dziwnego – obie te kwestie zostały narażone na szwank w niespokojnych czasach pandemii. Opieka nad tymi obszarami spadła właśnie na managerów. Przyjrzyjmy się więc wyzwaniom, jakie ostatnie lata postawiły przed nimi i nowym umiejętnościom, które muszą dziś nabywać.

Najtrudniejsze zadania współczesnych managerów

1. Przemyślenie komunikacji na nowo

Na rynek pracy wchodzi pokolenie Z, domagające się prostych i konkretnych komunikatów. Co więcej, zderza się ono z pozostałymi generacjami w całkowicie nowym środowisku pracy hybrydowej (o sposobach na integrację zespołów w aktualnych realiach przeczytasz więcej TUTAJ). Takie realia sprawiają, że przemyślenie komunikacji na nowo jest właściwie koniecznością dla managerów. Na szczęście, oni sami zauważają, jak ważna jest transparentność przekazu. Podkreślają, że w czasach kryzysu i nieprzewidywalności, filarem managerskiego autorytetu powinna stać się uczciwość i klarowność [1].

2. Nowy sposób motywacji

Badania dowiodły, że managerowie raczej nie włączają dziś motywacji w długoterminowe plany [1]. Bardzo często postrzegają tę kwestię przez pryzmat materialny, podczas gdy ich zespoły domagają się już innych rozwiązań. Chociażby pokolenie najmłodszych pracowników wysoko ceni sobie dostęp do nowej wiedzy, rzetelny feedback czy rozwiązania budujące ich dobrostan psychiczny (więcej na temat pokolenia Z przeczytasz TUTAJ).

Także ogół pracowników domaga się dziś motywowania poprzez zwiększenie wsparcia aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia oraz udzielanie pomocy w zakresie wsparcia psychicznego (48%) [2].

Może się zatem okazać, że benefity, pozwalające zadbać o wellbeing będą – w szerszej perspektywie – silniejszym narzędziem motywacyjnym niż wyłącznie bonusy czy premie. Na szczęście powoli dostrzegają to sami managerowie i chociażby proponowanie udziału w szkoleniach (39% wskazań) stawiają bardzo wysoko na liście działań służących dbaniu o zespół [1].

3. Nauka o inkluzywności

Inkluzywność to trend, którego nie sposób przegapić, śledząc najnowsze doniesienia dotyczące działań globalnych firm. Badania dowodzą jednak, że obecnie spora część managerów nie widzi siły tkwiącej w różnorodności (diversity) i budowaniu włączającej kultury pracy (inclusion) [1]. Takie podejście może niestety odbić się negatywnie nie tylko na zespołach, ale i całym wizerunku firmy, zwłaszcza wśród talentów z młodszego pokolenia.