Benefity pracownicze – czym są, a czym nie są?
Benefity pracownicze to po prostu dodatkowa forma wynagrodzenia oferowana oprócz podstawowej pensji. Do najbardziej znanych należą m.in. karty sportowe (Multisport), kursy językowe, dodatkowe budżety na szkolenia lub na przykład dostęp do psycho - edukacyjnych aplikacji na telefon (takich jak m.in. Focusly w ramach MultiLife). Pojawia się jednak coraz więcej form udzielania pracownikom innej niż pieniężna gratyfikacji, jest to bowiem obszar, który skutecznie analizuje bieżące potrzeby ludzi i na nie odpowiada.
Poza opłacanymi przez pracodawcę benefitami istnieją także takie, które nie wymagają wkładu pieniężnego – na przykład możliwość wykonywania swoich obowiązków zdalnie czy elastyczne godziny pracy. Warto pamiętać, że benefity pozapłacowe nie mogą być formą rekompensaty nieodpowiedniego wynagrodzenia. Benefitami nie są również narzędzia niezbędne do wykonywania pracy, do których, w zależności od stanowiska, należą m.in. telefon służbowy czy laptop z pakietem Office.
Czy warto zainwestować w benefity pozapłacowe?
Zdecydowanie tak!
Benefity pozapłacowe:
- stanowią skuteczną formę motywacji pracowników - ich wdrożenie pozwala nie tylko zachęcić potencjalnych kandydatów do wzięcia udziału w rekrutacji naszej firmy, ale także motywować swoich obecnych pracowników oraz zatrzymać ich przy sobie na dłużej,
- to sposób na okazanie zatrudnionym swojej wdzięczności, a także na stymulowanie ich dbałości o stan swojego zdrowia czy samopoczucia psychicznego i fizycznego,
- pozwalają wynagrodzić wszystkich pracowników, niezależnie od pełnionego przez nich stanowiska i jego wagi,
- dzięki przystępności cenowej, ogromnemu zróżnicowaniu i łatwemu dostępowi do tego typu świadczeń są dobrą opcją dla każdej branży.
Firmy oferujące bogaty zasób benefitów są na ogół postrzegane za bardziej zaangażowane w dobrobyt pracownika. Wynika to z tego, że zarówno dla potencjalnych kandydatów, jak i obecnych pracowników, bardzo ważne jest czucie się pewnym, docenionym i otoczonym opieką, co umożliwiają właśnie benefity pozapłacowe.
Badanie przeprowadzone w 2022 roku przez PeopleKeep – portal umożliwiający amerykańskim pracodawcom wdrażanie pakietów benefitowych – pokazało, że aż 83% badanych uważa ich dostępność za jeden z najważniejszych czynników branych przez nich pod uwagę w trakcie szukania pracy.
Pakiety benefitów a employee experience – czy warto oferować świadczenia pracownikom?
Employee experience to inaczej doświadczenia pracownika związane z firmą, zbierane przez cały okres zatrudnienia – od etapu rekrutacji, aż po rozstanie się z nią. Mogą one być zarówno pozytywne, jak i negatywne, a wpływa na nie wiele czynników.
W jaki sposób benefity mogą oddziaływać na employee experience?
- Motywacja i retencja
Pracownik, który czuje, że jego praca jest doceniania przez pracodawcę, jest zadowolony, zmotywowany i przede wszystkim – lojalny. W dzisiejszych czasach rotacja pracowników to spory problem, a bogaty pakiet benefitów może pomóc nam mu przeciwdziałać. Dzięki zaangażowaniu w dobre samopoczucie i satysfakcję pracowników mamy możliwość sprawić, że poczują się docenieni i otoczeni opieką, dzięki czemu zmniejszymy prawdopodobieństwo szukania przez nich lepiej nagrodzonego stanowiska gdzieś indziej.
Badanie przeprowadzone przez firmę ubezpieczeniową Aflac pokazało, że prawie połowa z 6000 badanych planuje szukać nowej pracy, jeśli ich aktualne miejsce zatrudnienia nie oferuje benefitów pozapłacowych lub dysponuje ich małym wyborem. Z kolei inne badanie, wykonane przez Willis Towers Watson sugeruje, że aż 78% badanych uważa za bardziej prawdopodobne, że pozostaną na obecnym stanowisku, jeśli pakiet benefitów jest dla nich zadowalający.
- Produktywność
Nie tylko motywacja, ale i dobre samopoczucie pracowników przekłada się na ich większą produktywność, a jak wiadomo – większe zaangażowanie pracowników to zysk dla pracodawcy. Wiele badań dowiodło, że jakość naszej pracy w dużej mierze zależy od tego, jak dobrze jesteśmy wypoczęci i od stanu naszej psychiki. Jednym z zadań prawidłowo zaprojektowanego systemu benefitów jest wspieranie zatrudnionych osób w redukcji stresu i stymulowanie ich do spędzania czasu wolnego w naprawdę regenerujący i przynoszący radość sposób (np. poprzez kurs jogi online).
Oferując pracownikom różnego rodzaju świadczenia pozapłacowe, przyczyniamy się do zwiększenia ich wydajności i zaangażowania w swoje obowiązki. Zmniejszamy też ilość pracowników wykonujących swoje zadania na niezadowalającym poziomie.
- Zachęcenie większej liczby potencjalnych pracowników
Dostępność benefitów pracowniczych to istotny element brany pod uwagę przez przyszłych pracowników w trakcie rekrutacji. Oferując różnego rodzaju świadczenia dodatkowe – czy to prywatną opiekę medyczną (np. w formie telekonsultacji z lekarzem), czy choćby elastyczne godziny pracy i szkolenia rozwojowe (oraz informując o nich w ogłoszeniach o pracę), mamy szansę wyróżnić się na tle konkurencji. Dzięki nim przyciągniemy też więcej kandydatów zainteresowanych ofertą, a w efekcie – cennych, przyszłych pracowników.
- Wsparcie dopasowane do potrzeb pracownika
Oprócz dobrego samopoczucia pracownicy chcą także czuć się pewnie i bezpiecznie. Prywatna opieka medyczna czy dostęp do konsultacji z psychologiem, które (szczególnie w obecnych, trudnych ekonomicznie czasach) przekraczają budżet wielu osób - to tylko przykłady świadczeń, które mogą pomóc zatrudnionym czuć się spokojniej.
Pracownicy zdają sobie sprawę, że współczesny rynek pracy jest tak bardzo dynamiczny, że pewne swojej posady mogą być jedynie osoby, które cały czas się rozwijają i inwestują w swoje umiejętności, zarówno językowe, jak i specjalistyczne. Coraz bardziej pożądane jest również wsparcie pracodawcy w odpowiednim utrzymywaniu work-life balance i radzeniu sobie ze stresem.
Badanie przeprowadzone w imieniu firmy ubezpieczeniowej Rogers Gray dowodzi, że prawie połowa z 1500 badanych uważa firmę, w której rozważa podjęcie zatrudnienia, za dużo bardziej atrakcyjną, jeśli pakiety benefitów są dopasowane do ich indywidualnych potrzeb.
- Wizerunek firmy
Firmy oferujące świadczenia pozapłacowe są postrzegane za bardziej zaangażowane w dobrobyt pracowników. Wprowadzenie tego typu świadczeń wpływa więc pozytywnie na wizerunek firmy, nie tylko z perspektywy potencjalnych kandydatów, ale i konsumentów.
Chodzi tu również o postawę, która świadczy o tym, że pracodawcy zależy nie tylko na zyskach, ale ma o wiele szerszą perspektywę. Zdaje sobie sprawę z tego, że może wywierać pozytywny wpływ zarówno na otoczenie, jak i całą społeczność zatrudnionych. Dzięki benefitom może działać w tym zakresie jeszcze skuteczniej.
- Zadowolony pracownik to zadowolony klient
Nie należy zapominać o tym, że dbając o swoich pracowników, dbamy również o swoich klientów. Zadowolony, zmotywowany i pozytywnie nastawiony pracownik to doskonała wizytówka firmy, dlatego dobre employee experience jest tak istotne dla funkcjonowania każdej organizacji niezależnie od branży, w której działa.
- Pomoc w czasach podniesionych kosztów życia
Ze względu na trudną sytuację gospodarczo-ekonomiczną, wielu pracujących odmawia sobie części potrzebnych świadczeń ze względu na mocno napięty budżet. Wsparcie swoich pracowników w tym trudnym ekonomicznie czasie pomoże nam zbudować wzajemne zaufanie oraz szacunek, a także podnieść komfort psychiczny kadry, który jest niezbędny do budowania i utrzymania zaangażowania.
W jaki sposób wprowadzić system benefitów w swojej firmie, by polepszyć employee experience?
Przede wszystkim warto zacząć od analizy potrzeb swoich pracowników - można w tym celu posłużyć się prostym narzędziem - ankietą. Taki kwestionariusz powinien zawierać propozycje takich świadczeń, pochodzące na przykład z takich zakresów jak: zdrowie, odżywianie, wsparcie psychologiczne i rozwój (w każdym z pakietów MultiLife znajdują się różnorodne usługi odpowiadające na potrzeby właśnie z tych wszystkich kluczowych obszarów życia każdego z nas). Wyniki takiej ankiety posłużą nam jako punkt odniesienia przy tworzeniu planu benefitów. Najważniejsze jest bowiem, by były one dopasowane nie tylko do budżetu firmy, ale przede wszystkim do indywidualnych potrzeb zatrudnionych w niej osób.
Pamiętajmy, że chodzi o zadowolenie pracowników, które jest bezcenne dla każdej organizacji – usatysfakcjonowany pracownik jest nie tylko bardziej efektywny, ale także przyczynia się do wzmacniania wizerunku firmy wśród konsumentów.
…………..
Bibliografia:
1. Ben Whitter, Employee Experience: Develop a Happy, Productive and Supported Workforce for Exceptional Individual and Business Performance, 2019.
2. Jack Altman, People Strategy: How to Invest in People and Make Culture Your Competitive Advantage, 2021.