<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NQRKNFQH&gtm_auth=6ykA1exRiHyCmKeVKe0Q2g&gtm_preview=env-1&gtm_cookies_win=x" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript>
ROZWÓJ

Jak dbać o rozwój pracowników, aby przyniosło to realną korzyść dla firmy? Poznaj 6 trendów.

Dbanie o rozwój pracowników to standard, który każda firma, od mikroprzedsiębiorstwa do międzynarodowej korporacji, powinna mieć wpisany w swoją kulturę. Większość z nas, niezależnie od wieku, ma przecież potrzebę rozwijania swoich umiejętności i kompetencji. Może ten temat różnie rozumieć, ale cel zwykle jest podobny i wewnętrzne procesy (m.in. oceny rocznej czy tworzenie planów rozwojowych) powinny nam w jego realizacji pomagać.

Dagmara Seliga
Punkt startowy – aktualna ocena kompetencji

Warto zacząć od solidnej oceny aktualnych kompetencji pracownika, aby sprawdzić, które z nich są już na odpowiednim poziomie i wspierają w realizacji codziennych zadań, a które wymagają wzmocnienia. W taki sposób powstaje plan rozwojowy, który jest jasno połączony z zakresem obowiązków i odpowiedzialności danej osoby. Zawiera on również bardzo konkretne działania, które mają przynieść satysfakcję, poczucie sprawstwa oraz efektywności.

Coraz częściej pracownicy biorą te sprawy w swoje ręce. To już nie dział HR mówi im, w jaki sposób mają się rozwijać, ale oni sami wyznaczają sobie kolejne cele, często idąc za głosem liderów. Kadry jednak pełnią nadal istotną funkcję w tym procesie, podpowiadając - po jakie narzędzia wspierające rozwój aktualnie warto sięgać.

Rozwój dopasowany do indywidualnych potrzeb i preferencji

Oczywiście planując rozwój, warto zawsze wziąć pod uwagę indywidualne uwarunkowania, preferencje i potrzeby m.in. styl uczenia się, dostępny czas, temperament czy już konkretnie obszar - kompetencja jaka ma być rozwijana. Dotychczas mówiąc o rozwoju pracowników brało się pod uwagę kompetencje miękkie i twarde. Teraz mówi się o umiejętnościach ludzkich (human skills - czyli takich, które są niezbędne we współpracy) oraz tych technicznych - wymaganych na danym stanowisku. Coraz więcej firm dba o to, aby od samego początku każdego pracownika rozwijać również w obszarach umiejętności liderskich, aby potencjalnie w przyszłości mieli możliwość wejścia także na tę ścieżkę, jeśli będzie dla nich bardziej atrakcyjna niż ekspercka.

Trendy w rozwoju pracowników
  1. Szkolenia dla całego zespołu coraz częściej dotyczą jedynie obszarów obowiązkowych tj. procedury, procesy czy umiejętności wymagane od wszystkich, np. umiejętności sprzedażowe.
  2. Odchodzi się od wykładowych form przekazywania informacji. Bazową wiedzę pracownicy mogą przeczytać lub w krótkiej formie odsłuchać na webinarze.
  3. Stawia się na rozwój poprzez doświadczanie i szybkie wdrażanie w pracę nabytych umiejętności. Im bardziej pracownik może próbować i testować nowe umiejętności, tym większa szansa, że zastosuje je w codziennej pracy.
  4. Szuka się elastycznych form rozwoju, mając na uwadze dostępność czasową oraz możliwości skupienia uwagi pracowników, którzy z reguły cierpią na przebodźcowanie i zmniejszoną efektywność. Łączy się różne formy, aby z jednej strony było to atrakcyjne dla pracownika, a przy tym efektywne. Wiedzę uzupełnia się krótkim kursem online, a cześć dotyczącą umiejętności ćwiczy podczas symulacji biznesowej. Wzmocnienie następuje poprzez regularne action learningi (grupy rozwojowe, gdzie uczestnicy pracują na realnych wyzwaniach).
  5. Coraz więcej firm sięga po rozwiązania z zakresu nowych technologii, które jeszcze kilka lat temu były zupełnie nie do pomyślenia, jak np. VR (virtual reality) augmented reality. Liczy się wszystko to, co może pomóc, zwłaszcza w obszarze przyswajania niezbędnej wiedzy na danym stanowisku. Oczywiście najlepiej w sposób szybki i niewymagający dodatkowych nakładów, przede wszystkim finansowych i czasowych.
  6. Regularny feedback staje się nieodzowny. To jedno z najprostszych narzędzi rozwojowych, które warto stosować, tworząc kulturę dawania informacji zwrotnej nie tylko na linii przełożony-pracownik, ale również w drugą stronę oraz wśród współpracowników.