Wszelkie źródła dowodzą, że działania mające na celu poprawę dobrostanu pracowników wiążą się również z ogromnymi korzyściami dla firmy, która je wprowadza. Należą do nich m.in. zwiększona efektywność i produktywność oraz znacznie zmniejszone koszty związane z wynagrodzeniami chorobowymi.
Potrzeby jako wskazówka
Jakie zatem są uniwersalne potrzeby ludzi? Jednymi z podstawowych są: posiadanie pożywienia i schronienia, poczucie bezpieczeństwa oraz bycie w trwałych relacjach z innymi ludźmi. Na dalszym planie, ale nie mniej ważna, jest potrzeba samorealizacji. Chodzi tu zarówno o odkrywanie swoich mocnych stron, jak i odczuwanie tego, że to, w co się angażujemy, ma znaczenie.
Organizacja, której misją, oprócz celów typowo biznesowych, jest społeczna odpowiedzialność, powinna uwzględnić w swoich wartościach i wewnętrznej kulturze działania, które będą wspierać pracowników w zaspokajaniu ich pragnień.
Efektem takich działań powinna być sytuacja, w której pracownicy:
- odczuwają, że ich wysiłki i starania na gruncie pracy zawodowej są doceniane przez pracodawcę,
- mają zaufanie do swoich przełożonych i są przekonani, że mogą liczyć na ich wsparcie,
- czują się usatysfakcjonowani, szczęśliwi i zdrowi na zadowalającym poziomie,
- potrafią zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym i wiedzą, że dążenie do takiego stanu ma znaczenie dla ich zdrowia psychicznego i fizycznego,
- znają kluczowe wartości firmy, kierują się nimi i uważają je za zasadne i istotne.
Obszary wsparcia
Jakie zatem można wyszczególnić obszary, którymi pracodawca powinien się zająć, po to, by budować dobrą atmosferę w miejscu pracy, a jednocześnie dbać o pracowników? Oto te, szczególnie warte starań:
- Komunikacja
Komunikacja jest niezbędna każdemu z nas, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Posługiwanie się nią świadomie może usprawnić wszelkie procesy. Jednocześnie, jest to umiejętność, którą można cały czas doskonalić. Dlatego właśnie warto udostępniać pracownikom szkolenia z obszaru komunikacji. Dbamy w ten sposób nie tylko o nich samych i ich wzajemne relacje, ale również interesy organizacji. Odpowiednio dobrana komunikacja ułatwia bowiem realizację wszelkich spraw, minimalizując zjawisko niedostatecznego zrozumienia oraz trudnych emocji, które mogą się pojawiać, kiedy występują w tym zakresie jakiekolwiek zakłócenia.
Wdrażanie i edukowanie co do strategii komunikacyjnych, np. wprowadzanie w środowisko firmy kultury feedbacku czy zasad komunikacji opartej na empatii, będzie zatem decyzją, mającą ekonomiczne uzasadnienie, a jednocześnie pomoże pracownikom rozwijać własne kompetencje związane z porozumiewaniem się. To z kolei może ułatwić im komunikację nie tylko w pracy, ale również w sytuacjach z życia prywatnego, co może przekładać się na podniesienie jakości ich życia i poziomu satysfakcji. Skutek - większa efektywność, motywacja i zaangażowanie w obowiązki zawodowe.
Jak można zatem wspierać pracowników w tym obszarze? Ważna jest edukacja, ale przede wszystkim trening umiejętności komunikacyjnych. Sprawdzą się tutaj odpowiednio dobrane szkolenia, ale przede wszystkim kluczowe jest realne używanie na co dzień wypracowanych za ich pośrednictwem narzędzi. Dobrą praktyką będzie również jak najczęstsze stymulowanie pracowników do doskonalenia swoich kompetencji z tego obszaru np. poprzez umożliwianie im dostępu do psychoedukacyjnej aplikacji Foculsy, gdzie będą mogli zapoznać się z technikami komunikacyjnymi i powodami, dla których warto je stosować.
- Relacje
Badania naukowe dowodzą, że dobre relacje z innymi ludźmi to coś, co daje nam najwięcej poczucia satysfakcji i szczęścia. Jako że większość doby spędzamy, wykonując swoje obowiązki zawodowe, które często wymagają kontaktowania się z innymi ludźmi, bardzo istotne jest to, by dbać o jakość naszych relacji. Warto, by pracodawca posługiwał się tą wiedzą i nie ignorował tlących się między członkami zespołów konfliktów oraz innych sytuacji, które zazwyczaj po czasie takiego zaniedbania eskalują, przekładając się nie tylko na spowolnienie realizowanych projektów, lecz również na ogólną atmosferę w miejscu pracy.
Należy uzmysłowić sobie, że klimat związany z trudnymi relacjami między ludźmi i nagromadzeniem wzajemnych żali i niechęci, które są jedynie pielęgnowane, bez dążenia do rozwiązywania takich problemów, nigdy nie będzie sprzyjał dobrej współpracy i realizacji biznesowych celów.
Jak można zatem wspierać pracowników w tym obszarze? Tutaj także sprawdzą się odpowiednie szkolenia i jak najczęstsze wprowadzanie w życie poznanych dzięki nim narzędzi. Uważności na siebie, ale także na innych, która jest podstawą głębokich i długotrwałych relacji, można się również nauczyć za pomocą kursu mindfulness. Stres, który często przeszkadza nam w nawiązywaniu kontaktów, można zniwelować także dzięki technikom świadomego oddechu. Warto dać swojemu zespołowi możliwość wyboru pomiędzy różnorodnymi usługami, wśród których na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.
-
Zdrowie
Przez wiele dekad kultywowano przekonanie, że na gruncie pracy zawodowej, sprawy osobiste pracownika, w tym stan jego zdrowia, nie mają znaczenia. Właściwie miały, ale tylko wtedy, gdy zatrudniony z powodów zdrowotnych nie pojawiał się w pracy. Obecnie sposób myślenia o tym obszarze zmienił się. Coraz częściej rozumiemy, że przychodzący do pracy człowiek, nie pozostawia za drzwiami ani nurtujących go problemów ani swojej kondycji zdrowotnej. Wręcz przeciwnie, można powiedzieć, że wszelkie jego stresy, niedomagania czy przypadłości, towarzyszą mu w pracy nieustannie i będą w mniejszy lub większy sposób wpływać zarówno na jego relacje z współpracownikami, jak i na jakość, efektywność i sposób wykonywania przez niego służbowych obowiązków.
Zarządzający w mądrej i świadomej organizacji nie wypiera tego faktu i rozumie, że tak po prostu jest i choćby wszyscy poczynili ogromne wysiłki, nie da się po prostu oddzielić grubą kreską nas jako ludzi od naszych zawodowych ról. Zatem stan zdrowia pracowników powinien być objęty działaniami opierającymi się na ochronie i prewencji zdrowia. Coraz częściej przedsiębiorstwa zaczynają więc oferować swojej kadrze nie tylko standardowe ubezpieczenia zdrowotne, ale np. dostęp do specjalistycznych badań profilaktycznych (takich jak pakiety alergiczne czy onkologiczne).
W ostatnich latach mamy do czynienia z kryzysem zdrowia psychicznego i dlatego poczynienie kroków we wspieraniu pracowników w tym zakresie jest szczególnie ważne. Jak taki postulat realizować? Można m.in.:
- ułatwiać i umożliwiać pracownikom konsultacje z psychologami lub innymi specjalistami zajmującymi się ochroną zdrowia psychicznego,
- demokratyzować dostęp do sprawdzonych treści o tematyce psychologicznej poprzez umożliwianie pracownikom dostępu do aplikacji wspierających zachowanie zdrowia mentalnego (typu wspomniana już wyżej Focusly),
- a przede wszystkim warto otworzyć się na rozmowy na ten temat i nie traktować go jak tabu.
Badania przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia wskazują, że nakłady poniesione na wspieranie zdrowia psychicznego mogą zwrócić się aż czterokrotnie. Wraz z nimi rośnie bowiem wydajność i znacząco zmniejszają się koszty związane z chorobami pracowników.
- Czas wolny
By mądrze zatroszczyć się o osoby zatrudnione w organizacji, warto pamiętać, że sfera, która rzadko była łączona z tematyką pracy zawodowej, a mianowicie czas wolny, też ma ogromne znaczenie. Jakość odpoczynku ma wpływ zarówno na naszą efektywność, jak i stan zdrowia. Warto zatem edukować pracowników, jak i ułatwić im ciekawe i wspierające dobrostan wybory dotyczące sposobu spędzania czasu wolnego. Rozwiązaniem mogą być karty sportowe, wykupiony dla pracowników dostęp do aplikacji z muzyką (np. GO ON) lub takich, które wręcz mają wspierać w odczuwaniu relaksu, uczeniu medytacji czy podejścia do życia opartego na uważności.
Korzyści
Czy umieszczanie w wartościach organizacji kwestii związanych z dbaniem o pracowników ma tylko wymiar etyczny? Czy jest to raczej działanie, które jest korzystne dla wszystkich zaangażowanych stron, zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i całej kadry? Różnorodne badania dowodzą, że podejście opierające się na otoczeniu opieką pracowników w kluczowych obszarach, takich jak: komunikacja, relacje, zdrowie i czas wolny, niesie za sobą szereg korzyści, w tym także tych ekonomicznych.
Niższe koszty związane ze zwolnieniami chorobowymi, mniejsza rotacja pracowników, większa efektywność i jakość pracy to tylko niektóre z nich. Warto zatem, by biznes zajmował się postrzeganiem zatrudnionych pracowników w sposób holistyczny, obejmując tym patrzeniem wszystkie ważne sfery życia człowieka, które mają ogromny wpływ również na pracę zawodową.
Koniec końców, czy nie każdy marzy o pracy z ludźmi, którzy się lubią i szanują? Dbanie o dobrą formę, samopoczucie i relacje panujące wśród kadry sprawia, że zyskujmy nie tylko grupę zmotywowanych osób, ale prawdziwy Zespół.
Bibliografia:
- COVID-19 i zdrowie psychiczne pracowników: co mogą zrobić pracodawcy, Lori Welding Jones, 2021 https://web-1p-1ebscohost-1com-10hkp9ijn0031.waw-proxlib.swps.edu.pl/ehost/detail/detail?vid=0&sid=c065e2cb-74bf-4fa2-86ca-43b6880adc30%40redis&bdata=Jmxhbmc9cGwmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=149861350&db=bsu.
- Making the Investment Case for Mental Health: A WHO / UNDP Methodological Guidance Note, World Health Organization 2019.
- Harder, H. G., Wagner, S. L., & Rash, J. A. (2014), Mental illness in the workplace: Psychological disability management. https://psycnet.apa.org/record/2014-37424-000.
- How To Support Employee Mental Health In The Workplace: Investing in your employee's well-being is the best thing you can do. Tweney, Dylan, Employee Benefits & Wellness Excellence. May2022, Vol. 9 Issue 5, p28-31. 4p.