Żyjąc w duchu work-life balance
Work-life balance to inaczej rozdzielenie życia prywatnego i zawodowego oraz nadanie im takiego samego priorytetu. Zwolennicy tej metody starają się nie przynosić pracy do domu. Kończą więc wszystkie zobowiązania związane z pracą w momencie przekroczenia progu firmy, dosłownego lub metaforycznego (przy pracy zdalnej) i pozostawiają wszystkie niedokończone sprawy na kolejny dzień. To samo tyczy się życia prywatnego, którego elementów nie powinno się przenosić do sfery profesjonalnej. Tym samym poświęcamy się w pełni swojej pracy i nie rozpraszamy sprawami prywatnymi.
Realizując zasady work-life integration
Work-life integration to w zasadzie przeciwieństwo wyżej wymienionej metody. Sposób ten polega na zatarciu granic między życiem prywatnym i zawodowym oraz nierozdzielaniu tych stref. Według założeń takiej integracji zabiegani pracownicy mogą znaleźć kompromis między tymi obszarami, zamiast postrzegać je jako osobne jednostki. Będzie on wyglądał inaczej dla każdej osoby, ale może przykładowo polegać na wykonywaniu obowiązków związanych z gospodarstwem domowym podczas uczestniczenia w konferencji głosowej ze współpracownikami albo w czasie kolejnej lekcji kursu rozwojowego. Może się też wiązać z przyprowadzeniem pociechy do miejsca pracy, gdy szkoły są nieczynne.
Work-life-balance czy work-life-integration? Co wybrać?
Każdy z nas jest inny, ma inny zestaw zobowiązań, unikalne priorytety i filozofię życiową. Ciężko zatem mówić o idealnym, uniwersalnym sposobie radzenia sobie ze wszystkimi obowiązkami. Można natomiast wyróżnić poszczególne wady i zalety obydwu wyżej wymienionych metod. Najlepiej, aby każdy pracownik sam rozpoznał, która z nich będzie bardziej dostosowana do jego osobistej sytuacji: rodzaju pracy i stylu życia.
Zalety i wady work-life-integration
Główną zaletą integracji praca-życie jest zdecydowanie jej elastyczność. Mówi się, że pracownicy, którzy mają możliwość swobodnego koordynowania swoich harmonogramów i zobowiązań, mają większe szanse na odczuwanie spełnienia na wielu płaszczyznach. Dzięki work-life-integration mają po prostu większą kontrolę nad wszystkimi strefami swojego życia.
Istnieje jednak również druga strona medalu związana z tym podejściem. Badania dowodzą, że nieumiejętne zacieranie granic między pracą a życiem prywatnym może mieć negatywne skutki, takie jak: niższa produktywność i motywacja, a co za tym idzie – mniejsza satysfakcja w obydwu obszarach.
Zalety i wady work-life balance
Podejście opierające się na równowadze praca-życie również ma swoje zalety, ale i wady. Ważnym elementem tej metody są ustalone godziny pracy, które umożliwiają planowanie ze sporym wyprzedzeniem. Obowiązki zawodowe, których nie udało się wypełnić, zostają odłożone na następny dzień. W teorii pozwala to nam całkowicie od nich odpocząć w czasie wolnym. Dzięki work-life balance obydwie dziedziny naszego życia mają szansę współistnieć w jasno wyznaczonych ramach czasowych, pozwalając nam spełniać się na równi w obydwu z nich.
Niestety teoria to nie wszystko. W dzisiejszych czasach, gdy praca zdalna staje się coraz bardziej powszechna, zachowanie takich jasnych granic może okazać się bardzo trudne. Co więcej, jest to metoda dość sztywna, przez co może nie sprawdzać się w praktyce ze względu na różne okoliczności, na które nie mamy wpływu. Realizowanie jej może być wręcz uciążliwe na przykład w sytuacji, w której, w związku z realizowanym w firmie projektem, dodatkowe godziny pracy okazałyby się bardzo pomocne. Analogicznie, w przypadku chociażby narodzin dziecka lub przeprowadzki, pracownik może potrzebować więcej czasu na poświęcenie się życiu rodzinnemu.
Jak wybrać metodę odpowiednią dla naszego Zespołu?
Najważniejsze w dokonywaniu wyboru między tymi dwoma sposobami jest wzięcie pod lupę stylu pracy każdego pracownika. Chodzi o ustalenie tego, co pomaga, a co najczęściej przeszkadza danej osobie w efektywnym wykonywaniu obowiązków.
Równowaga praca-życie najprawdopodobniej będzie korzystniejsza dla tych, których wszelkiego rodzaju rozpraszacze łatwo wybijają z rytmu, do którego ciężko potem wrócić. Pomoże ona ustalić szczegółowe harmonogramy dotyczące obydwu stref życia w taki sposób, aby wywiązać się ze wszystkich zobowiązań na czas i by zostały one wypełnione w zadowalającym stopniu. Dzięki temu unikniemy niedomówień czy niedociągnięć, zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Metoda ta może okazać się korzystna dla osób ceniących sobie jasne granice, klarowne terminy oraz dokładność i ład.
Niektórzy jednak nie odnajdują się zbyt dobrze w sztywno ustalonych ramach czasowych i mają problem z koncentrowaniem się na jednym zadaniu przez długi czas. Takie osoby często potrzebują też stałej stymulacji mentalnej i różnorodności wykonywanych czynności, by utrzymać produktywność. Jednocześnie łatwo odnajdują się w równoczesnym wykonywaniu kilku zadań po trochu. W takim przypadku to work-life integration może okazać się idealnym rozwiązaniem. Pomoże utrzymać się w pełnym skupieniu i napędzi motywację oraz kreatywność w pracy. Dzięki integracji praca-życie tacy pracownicy mają szansę zapewnić sobie niezbędną przestrzeń do przerw na wykonywanie różnego rodzaju zadań oraz utrzymać swoją produktywność na wysokim poziomie.
W jaki sposób wprowadzić wybraną metodę w życie?
Nieodzownym elementem wdrażania wybranej metody w życie jest przede wszystkim wsparcie pracodawcy. Pozwolenie pracownikowi na wykonywanie pracy w dogodnej dla niego formie i czasie jest niezbędne do uzyskania integracji praca-życie. Podobnie jak jasne ustalenie czasu pracy oraz zestawu zadań i zobowiązań pomoże zatrudnionym wprowadzić równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. Ten drugi model będą wspierać też wszelkiego rodzaju treningi uważności, pomagające skupić się na „tu i teraz”, takie jak np. kurs mindfulness.
Ze strony pracownika natomiast ważne jest jasne wyznaczenie granic – zakomunikowanie, że kontakt poza godzinami jego pracy jest niewskazany i że nie będzie dostępny w czasie wolnym, poświęconym sprawom osobistym. Warto wszystkich zachęcać do takiej otwartej rozmowy na temat swoich potrzeb, aby zwiększyć efektywność całej organizacji.
Przede wszystkim należy pamiętać, że wybrana metoda ma służyć zarówno danemu pracownikowi, jak i całej firmie. Nie powinna natomiast wprowadzać konfliktów, dodawać obowiązków czy frustrować. Jest po to, aby ułatwiać nam codzienne funkcjonowanie poprzez redukcję stresu (w czym dodatkowo pomogą też usługi MultiLife z obszaru psychologia), wzmożoną produktywność i działanie na korzyść każdego członka Zespołu.
................
Bibliografia:
1. https://iaap-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apps.12335 - Work and home boundary violations during the COVID-19 pandemic: The role of segmentation preferences and unfinished tasks, Katja Kerman, Christian Korunka, Sara Tement, Appiliet Psychology 2021.
2. https://www.businessnewsdaily.com/5244-improve-work-life-balance-today.html - How to Improve Your Work-Life Balance Today, Marisa Sanfilippo, Business News Daily.
3. https://www.atlantis-press.com/proceedings/sores-18/55915337 - Millennials Engagement: Work-Life Balance VS Work-Life Integration, Muhammad Rizky Afif, SoRes 2018.